Historik

En kort historik över Finnjollen

Januari 1949
Finska Seglarförbundet utlyste en tävling för att designa en ny, modern och snabb enmansjolle inför de kommande sommar-OS i Helsingfors.

Maj 1949
Rickard Sarby, en självlärd svensk båtkonstruktör, färdigställde den första prototypen av det som skulle komma att bli Finnjollen, även om den ännu inte hade fått sitt namn.

Juni 1949
Design-tävlingen avgjordes och trots att Sarbys förslag inte valdes, byggdes de bästa designförslagen för att utvärdera vilken som skulle bli den nya entypsjollen.

September 1949
Finland stod värd för uttagningstävlingar där Rickard Sarbys prototyp bjöds in. Hans båt och en annan båt vid namn ”Pricken” var snabbast på banan, vilket gynnades av lätta vindar.

Oktober 1949
Fler uttagningstävlingar hölls under hösten och nya planerades för 1950. Sarbys konstruktion blev populär i Sverige och 25 båtar byggdes under en kort period. Båttypen fick nu namnet Finnjolle.

Maj 1950
Ytterligare tester genomfördes för att fastställa Finnjollen som entypsklass för OS. Denna gång i hårt väder, där Finnjollen presterade exceptionellt väl.

1952
Uttagningstävlingarnas resultat gjorde att Finnjollen blev den nya klassen för enmansjollar vid olympiska spelen i Helsingfors.

1954
Svenska Finnjolleförbundet bildades för att samla alla som seglade Finnjolle.

1955
De första svenska mästerskapen i Finnjolle seglades på Siljan. Rickard Sarby, Finnjollens upphovsman, vann SM-pokalen.

1956
Finnjollen hade blivit så populär att ett världsmästerskap, Finn Gold Cup, arrangerades. Det Internationella Finnjolleförbundet (IFA) bildades.

1959
För första gången tilläts plast som material i seglen.

1961
Glasfiberarmerad plast blev tillåtet material för skrov, vilket möjliggjorde en ökad produktion.

1964
En standardiserad metod för inmätning av tävlingsbåtar infördes.

1969
Aluminium och glasfiberarmerad plast blev tillåtet material för master.

1973
Lamboleys pendlingsmetod för att kontrollera skrovets viktfördelning infördes.

1974
Alla material blev tillåtna i skrovkonstruktionen, inklusive dubbelbottnar.

1984
Material i seglen blev fritt och kontroller av skrovformen infördes.

1986
En bok om Finnjollens historia, ”Finnlog”, publicerades.

1993
Kolfiber tilläts i masterna, vilket minskade vikten betydligt.

1994
Masternas vikt minskade till 8 kg tack vare kolfiber.

2000
Fredrik Lööf tog en bronsmedalj i Finnjolle vid OS i Sydney.

2008
Daniel Birgmark slutade fyra totalt i OS i Beijing.

2012
Finnjollen firade 60 år och var fortfarande en OS-gren. En ny bok, ”The Finn History” av Robert Deaves, publicerades.

2016
Finnjollen var med i OS i Rio de Janeiro, och intresset för klassen fortsätter att vara starkt.

finjolle historik