{"id":6,"date":"2016-03-29T10:17:51","date_gmt":"2016-03-29T10:17:51","guid":{"rendered":"http:\/\/www.finnjolle.nu\/?page_id=6"},"modified":"2020-09-01T07:12:47","modified_gmt":"2020-09-01T07:12:47","slug":"hem","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/","title":{"rendered":"Hem"},"content":{"rendered":"

Finnjolle<\/h2>\n

\"finnjolle\"Finnjolle \u00e4r en liten segelb\u00e5t eller mer korrekt segeljolle f\u00f6r en ensam seglare. Det \u00e4r en snabb b\u00e5t och egentligen ingen nyb\u00f6rjarb\u00e5t. Vill man b\u00f6rja segla \u00e4r kanske optimistjollen att f\u00f6redra att starta sin seglingskarri\u00e4r i. Trots att Finnjollen \u00e4r en relativt gammal konstruktion st\u00e5r den sig bra i popularitet j\u00e4mf\u00f6rt med andra, nyare och snabbare konstruktioner. Finnjollen \u00e4r per definition en centerbordsjolle. Med det menas att den inte har n\u00e5gon k\u00f6l som \u00e4r tung och g\u00f6r att b\u00e5ten inte v\u00e4lter. I en centerbordsjolle \u00e4r det bes\u00e4ttningen som genom att f\u00f6rflytta sig i jollen h\u00e5ller balansen. Finnjollen har en flat botten som g\u00f6r att den l\u00e4tt planar och kommer upp i h\u00f6ga farter.<\/p>\n

Ursprunget<\/h2>\n

Finnjollens namn h\u00e4rstammar fr\u00e5n en konstrukt\u00f6rst\u00e4vling i Finland som det Finska Seglarf\u00f6rbundet utlyste \u00e5r 1949. Den konstruktion som skulle f\u00e5 namnet Finnjolle vann t\u00e4vlingen efter m\u00e5nga turer och krokiga v\u00e4gar d\u00e5 det visade sig vid provseglingar att den var snabbast. Avsikten med t\u00e4vlingen var att f\u00e5 fram en snabb enmansjolle till sommarolympiaden i Helsingfors 1952. Finnjollen seglades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen i olympiska sammanhang 1952 och den har bibeh\u00e5llit sin st\u00e4llning som olympisk gren \u00e4nda fram till 2012. Nu v\u00e4ntar sommarolympiaden i Rio de Janeiro 2016 och ingen tycks veta hur l\u00e4nge Finnjollen kan finnas kvar som olympisk gren med tanke p\u00e5 att det \u00e4r en gammal konstruktion \u00e4ven om den moderniserats med nya material i skrov, mast och segel.<\/p>\n

Populariteten b\u00f6rjade i Sverige<\/h2>\n

Finnjollen \u00e4r trots sitt namn en svensk konstruktion. Konstrukt\u00f6ren heter Rickard Sarby och han f\u00f6ddes i Dannemora i Uppland 1912. Har var en ”self made man” och hade en naturlig fallenhet b\u00e5de f\u00f6r b\u00e5tkonstruktion och segling. Det var han som blev den f\u00f6rste svenske m\u00e4staren i Finnjolle i en t\u00e4vling som seglades p\u00e5 Siljan 1955. Till en b\u00f6rjan byggdes Finnjollen i tr\u00e4 och plywood men kom senare att byggas i fr\u00e4mst glasfiberarmerad plast. Finnjollen har genomg\u00e5tt m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ndringar och moderniseringar genom \u00e5ren och har d\u00e4rf\u00f6r kunnat bibeh\u00e5lla sin status som olympisk entypsklass. \u00c4ven masten har f\u00f6r\u00e4ndrats fr\u00e5n att fr\u00e5n b\u00f6rjan vara av tr\u00e4 f\u00f6r att \u00f6verg\u00e5 till aluminium och sedan kolfiber. Roder och centerbord gjordes av plywood med rorkult av tr\u00e4. Nu \u00e4r centerbord och roder av plast och aluminium. Seglen var av bomull till en b\u00f6rjan men allteftersom nya material som Dacron och senast Kevlar har tillkommit har seglen f\u00e5tt nya egenskaper.<\/p>\n

F\u00f6rsiktiga f\u00f6r\u00e4ndringar<\/h2>\n

Trots modernisering och m\u00e5nga f\u00f6r\u00e4ndringar av Finnjollen s\u00e5 kan en \u00e4ldre b\u00e5t mycket v\u00e4l matcha en nyare b\u00e5t tack vare att f\u00f6r\u00e4ndringarna har gjorts med finess och tanken har varit att l\u00e5ngsiktigt bibeh\u00e5lla Finnjollens karakt\u00e4r s\u00e5 att den kan vara kvar som entypsklass i Olympiska sammanhang.<\/p>\n

Stabil jolle<\/h2>\n

Finnjollen k\u00e4nns stabil f\u00f6r att vara en jolle utan k\u00f6l med stor k\u00f6lvikt. Ibland j\u00e4mf\u00f6rs denna egenskap med k\u00f6lb\u00e5tar som Albin Express och Starb\u00e5ten. V\u00e4l ute p\u00e5 banan i h\u00f6ga farter \u00e4r den dock inte s\u00e5 stabil som en k\u00f6lb\u00e5t, d\u00e5 h\u00e4nger det p\u00e5 rorsman att h\u00e5lla balansen. Skulle olyckan vara framme och b\u00e5ten tippar omkull \u00e4r det inte alltf\u00f6r sv\u00e5rt att r\u00e4ta upp den igen, f\u00f6rutsatt att flyttankarna \u00e4r hela och t\u00e4ta s\u00e5 att jollen inte sjunker.<\/p>\n

Klassf\u00f6rbund<\/h2>\n

I Sverige verkar Svenska Finnjollef\u00f6rbundet f\u00f6r att utveckla finnjolleseglingen och tillvarata finnjolleseglarnas intressen. Det finns en stor social samh\u00f6righet inom de som seglar Finnjolle. I Uppsala arrangerades f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan ett v\u00e4rldsm\u00e4sterskap f\u00f6r veteraner bland Finnjolleseglarna. Den \u00e4ldste deltagaren var fransmannen Didier Poissant som med sina 86 \u00e5r genomf\u00f6rde en fantastisk prestation om man bet\u00e4nker att seglarna tillbringar fem till sju timmar om dagen i b\u00e5ten fem dagar i streck.<\/p>\n

Framtiden<\/h2>\n

Finnjollen har sedan start varit popul\u00e4r i Sverige och intresset h\u00e5ller i sig, vilket visade sig i maj i \u00e5r. D\u00e5 den nya v\u00e4rldsrankinglistan f\u00f6r finnjolleseglare presenterades toppades den av en svensk seglare – Bj\u00f6rn Allansson fr\u00e5n GKSS. Nu siktar Bj\u00f6rn p\u00e5 OS-guld i Rio de Janeiro \u00e5r 2016. Rankningen baseras p\u00e5 resultat och Bj\u00f6rn har vunnit v\u00e4rldscupen i Finnjolle totalt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Finnjolle Finnjolle \u00e4r en liten segelb\u00e5t eller mer korrekt segeljolle f\u00f6r en ensam seglare. Det \u00e4r en snabb b\u00e5t och egentligen ingen nyb\u00f6rjarb\u00e5t. Vill man b\u00f6rja segla \u00e4r kanske optimistjollen att f\u00f6redra att starta sin seglingskarri\u00e4r i. Trots att Finnjollen \u00e4r en relativt gammal konstruktion st\u00e5r den sig bra i popularitet j\u00e4mf\u00f6rt med andra, nyare […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":83,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/6"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/6\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":84,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/6\/revisions\/84"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/83"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}