{"id":30,"date":"2016-05-13T10:56:56","date_gmt":"2016-05-13T10:56:56","guid":{"rendered":"http:\/\/www.finnjolle.nu\/?page_id=30"},"modified":"2020-09-01T07:30:57","modified_gmt":"2020-09-01T07:30:57","slug":"fakta-och-trim","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/fakta-och-trim\/","title":{"rendered":"Fakta och trim"},"content":{"rendered":"
Innan du kan b\u00f6rja fundera \u00f6ver hur du ska trimma dina segel och g\u00f6ra din Finnjolle snabb och s\u00e4ker beh\u00f6ver du f\u00f6rst\u00e5s din egna jolle. Att k\u00f6pa en begagnad \u00e4r ingen d\u00e5lig id\u00e9. Fr\u00e5n n\u00e5gra tusenlappar upp till 30 000 kronor f\u00e5r du betala f\u00f6r en jolle. Skicket varierar beroende p\u00e5 priset och hur gammal den \u00e4r.<\/p>\n
Kontrollera att mastfoten \u00e4r hel. Fungerar sj\u00e4lvl\u00e4nsarna och \u00e4r de t\u00e4ta? Se om skrov och d\u00e4ck sl\u00e4ppt fr\u00e5n varandra n\u00e5gonstans. Roderbeslagen ska sitta ordentligt fast i akterspegeln. Finns allting med? F\u00f6rutom skrov och mast b\u00f6r du se till att f\u00f6ljande delar finns med: bom, roder, centerbord, segel. Finns det \u00e4ven en handk\u00e4rra och ett sittbrunnskapell \u00e4r det bra.<\/p>\n
Hemtransporten sker antagligen p\u00e5 en sl\u00e4pk\u00e4rra. D\u00e5 \u00e4r det bra att ha n\u00e5gon typ av pallning under skrovet. Ska du t\u00e4vla och transportera b\u00e5ten mycket b\u00f6r du satsa p\u00e5 ett par bra bockar som passar skrovet. Ha ett mjukt material d\u00e4r bocken m\u00f6ter skrovet, g\u00e4rna skumgummi eller liknande. D\u00e5 du ska lasta din jolle lyfter du f\u00f6rst upp f\u00f6ren p\u00e5 jollen p\u00e5 sl\u00e4pk\u00e4rran och l\u00e5ter jollens handk\u00e4rra glida in under sl\u00e4pk\u00e4rran. G\u00e5 bakom jollen, lyft och skjut upp den p\u00e5 bockarna. Sp\u00e4nn sedan fast jollen ordentligt med sp\u00e4nnband. Innan du b\u00f6rjar med segeltrimningen, som f\u00f6r \u00f6vrigt \u00e4r det viktigaste, \u00e4r det n\u00e5gra saker som du ska ha koll p\u00e5.<\/p>\n
Fast monterade kuddar \u00e4r viktiga, b\u00e5de f\u00f6r komfort och s\u00e4kerhet. Seglar du i fem timmar under en dag beh\u00f6vs kuddar. Varf\u00f6r?<\/p>\n
Det \u00e4r viktigt att kuddarna sitter fast och att de f\u00e4sts med gummilina i relingen. Inne i sittbrunnen h\u00e5lls de p\u00e5 plats med hj\u00e4lp av gummirep.<\/p>\n
En s\u00e4kerhetslina till centerbordet \u00e4r otroligt viktigt. Den g\u00f6r att du kommer \u00e5t centerbordet om du kapsejsar och b\u00e5ten hamnar upp och ned. Utan lina f\u00e5r du inte upp centerbordet och kan inte v\u00e4nda b\u00e5ten r\u00e4tt. D\u00e5 du kommer i land ska du lossa gummilinan f\u00f6r centerbordet. T\u00e4njs den ut blir den n\u00e4mligen verkningsl\u00f6s efter en tid.<\/p>\n
Redan d\u00e5 du k\u00f6pte din jolle s\u00e5g du till att roderbeslagen var ordentligt dimensionerade. Det \u00e4r mycket stora krafter som p\u00e5verkar rodret. H\u00e4r f\u00e5r det inte vara n\u00e5got glapp. Roderbeslaget ska ha en sp\u00e4rr s\u00e5 att du inte tappar rodret om du kapsejsar. G\u00f6r g\u00e4rna sp\u00e4rren av rostfritt st\u00e5l, sp\u00e4rren ska fj\u00e4dra mot roderbeslaget. Att f\u00f6rs\u00f6ka simma efter ditt roder \u00e4r n\u00e4rmast om\u00f6jligt. Sedan \u00e4r det dags att ta en titt p\u00e5 vad du har att trimma seglen med i din Finnjolle.<\/p>\n
Travaren \u00e4r en liten vagn som g\u00e5r p\u00e5 en skena tv\u00e4rs \u00f6ver skrovet. Vill du skota mer midskepps anv\u00e4nder du travaren f\u00f6r att f\u00e5 en bra skotpunkt vid l\u00e4tt vind p\u00e5 kryss d\u00e5 du har l\u00f6sare skot f\u00f6r att f\u00e5 mer buk i seglet. Anv\u00e4nd inte hela travarskenan, dra inte in vagnen mer \u00e4n till en fj\u00e4rdedel av skenans l\u00e4ngd.<\/p>\n
F\u00f6r att f\u00e5 seglet att st\u00e5 som det ska r\u00e4cker det inte med att bara sl\u00e5 i underliket utan det m\u00e5ste \u00e4ven str\u00e4ckas. Det g\u00f6r du med hj\u00e4lp av ett uthal som str\u00e4cker seglet mot bomnocken. H\u00e4r kr\u00e4vs minst ett dubbelblock f\u00f6r att f\u00e5 tillr\u00e4cklig str\u00e4ckning p\u00e5 underliket. Du b\u00f6r dessutom s\u00e4kra skothornet med en s\u00e4kerhetslina om uthalet skulle g\u00e5 av eller sl\u00e4ppa. D\u00e5 kan seglet rappa ur eller hasa fram mot masten. Att r\u00e4tta till det under segling \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt.<\/p>\n
Inhalet h\u00e5ller seglets underlik str\u00e4ckt mot masten f\u00f6r att plana ut seglet. Beh\u00f6ver du mer buk p\u00e5 kryss i l\u00e4ttvind kan du sl\u00e4ppa lite p\u00e5 inhalet. Inhalet tr\u00e4s genom den nedre \u00f6ljetten i framkanten p\u00e5 seglet och \u00e4nden knyts i masten. Den l\u00e5nga \u00e4nden av trimlinan (inhalet) g\u00e5r via ett block vid masten till en skotr\u00e5tta vid mastfoten.<\/p>\n
F\u00e4st alltid saker vid masten med en liten tamp. Borra inte i masten f\u00f6r att f\u00e4sta beslag, d\u00e5 skapar du en brottanvisning och masten g\u00e5r l\u00e4ttare av.<\/p>\n
Kicken h\u00e5ller ner bommen vid halvvind till sl\u00f6r. Utan kick kan du inte kontrollera buken i seglet d\u00e5 bommen \u00e5ker upp och du riskerar att kapsejsa. \u00c5ker bommen upp blir seglet som en spinnaker och trycket p\u00e5 seglet flyttas upp\u00e5t. Kicken uts\u00e4tts f\u00f6r tryck p\u00e5 upp emot ett ton s\u00e5 den m\u00e5ste ha en stark inf\u00e4stning.<\/p>\n
Nedhalet, som \u00e4ven kallas Cunnigham efter uppfinnaren, har en liknande funktion som inhal och uthal. I det h\u00e4r fallet ska nedhalet h\u00e5lla mastliket str\u00e4ckt. Nedhalet f\u00e4sts i den \u00f6vre \u00f6ljetten framme vid masten.<\/p>\n
Bomlinan \u00e4r en gummilina som f\u00e4sts i bommen d\u00e4r skotet f\u00e4sts. Bomlinan f\u00e4sts sedan i f\u00f6ren och har till uppgift att dra bommen ut\u00e5t\/fram\u00e5t p\u00e5 undanvind i l\u00e4tta vindar.<\/p>\n
G\u00f6r att rodret inte lossna d\u00e5 du kapsejsar.<\/p>\n
Sp\u00e4rren ser till att du inte tappar masten vid kapsejsning.<\/p>\n
Denna g\u00f6r att du kommer \u00e5t centerbordet d\u00e5 du kapsejsat och jollen ligger med botten upp\u00e5t.<\/p>\n
Utan den riskerar du att seglet lossnar fr\u00e5n bommen om uthalet g\u00e5r s\u00f6nder.<\/p>\n
Du b\u00f6r ha minst fyra flytenheter. Skrovet flyter inte av sig sj\u00e4lvt. Inbyggda flyttankar bruka kunna b\u00f6rja l\u00e4cka efter en tid s\u00e5 du beh\u00f6ver komplettera med tv\u00e5 uppbl\u00e5sbara flytelement eller tv\u00e5 av cellplast (frigolit). L\u00e4cker de inbyggda tankarna kan du f\u00f6rs\u00f6ka t\u00e4ta dem med epoxi eller sikaflex.<\/p>\n
En flytande f\u00f6rtamp som \u00e4r knuten runt masten \u00e4r viktigt att ha. Den b\u00f6r vara minst 8 meter l\u00e5ng och den ska vara flytande. F\u00e4st inte tampen i n\u00e5got beslag som \u00e4r skruvat i d\u00e4ck. P\u00e5k\u00e4nningarna p\u00e5 ett beslag \u00e4r mycket stora vid bogsering och riskerar att bryta s\u00f6nder reling eller d\u00e4ck. Linan ska vara flytande s\u00e5 att de som hj\u00e4lper dig enkelt ska kunna f\u00e5 tag p\u00e5 linan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Innan du kan b\u00f6rja fundera \u00f6ver hur du ska trimma dina segel och g\u00f6ra din Finnjolle snabb och s\u00e4ker beh\u00f6ver du f\u00f6rst\u00e5s din egna jolle. Att k\u00f6pa en begagnad \u00e4r ingen d\u00e5lig id\u00e9. Fr\u00e5n n\u00e5gra tusenlappar upp till 30 000 kronor f\u00e5r du betala f\u00f6r en jolle. Skicket varierar beroende p\u00e5 priset och hur gammal […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":87,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/30"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/30\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":88,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/30\/revisions\/88"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/87"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=30"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}