{"id":24,"date":"2016-05-13T10:33:51","date_gmt":"2016-05-13T10:33:51","guid":{"rendered":"http:\/\/www.finnjolle.nu\/?page_id=24"},"modified":"2024-04-26T13:38:03","modified_gmt":"2024-04-26T13:38:03","slug":"historik","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/historik\/","title":{"rendered":"Historik"},"content":{"rendered":"
Januari 1949 <\/strong> Maj 1949 <\/strong> Juni 1949 <\/strong> September 1949<\/strong> Oktober 1949 <\/strong> Maj 1950 <\/strong> 1952 <\/strong> 1954<\/strong> 1955<\/strong> 1956<\/strong> 1959<\/strong> 1961 <\/strong> 1964 <\/strong> 1969 <\/strong> 1973<\/strong> 1974 <\/strong> 1984 <\/strong> 1986 <\/strong> 1993 <\/strong> 1994 <\/strong> 2000 <\/strong> 2008 <\/strong> 2012 <\/strong> 2016 <\/strong> <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" En kort historik \u00f6ver Finnjollen Januari 1949 Finska Seglarf\u00f6rbundet utlyste en t\u00e4vling f\u00f6r att designa en ny, modern och snabb enmansjolle inf\u00f6r de kommande sommar-OS i Helsingfors. Maj 1949 Rickard Sarby, en sj\u00e4lvl\u00e4rd svensk b\u00e5tkonstrukt\u00f6r, f\u00e4rdigst\u00e4llde den f\u00f6rsta prototypen av det som skulle komma att bli Finnjollen, \u00e4ven om den \u00e4nnu inte hade f\u00e5tt sitt […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":85,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/24"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=24"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/24\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":90,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/24\/revisions\/90"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/85"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=24"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=24"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.finnjolle.nu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=24"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
Finska Seglarf\u00f6rbundet utlyste en t\u00e4vling f\u00f6r att designa en ny, modern och snabb enmansjolle inf\u00f6r de kommande sommar-OS i Helsingfors.<\/p>\n
Rickard Sarby, en sj\u00e4lvl\u00e4rd svensk b\u00e5tkonstrukt\u00f6r, f\u00e4rdigst\u00e4llde den f\u00f6rsta prototypen av det som skulle komma att bli Finnjollen, \u00e4ven om den \u00e4nnu inte hade f\u00e5tt sitt namn.<\/p>\n
Design-t\u00e4vlingen avgjordes och trots att Sarbys f\u00f6rslag inte valdes, byggdes de b\u00e4sta designf\u00f6rslagen f\u00f6r att utv\u00e4rdera vilken som skulle bli den nya entypsjollen.<\/p>\n
Finland stod v\u00e4rd f\u00f6r uttagningst\u00e4vlingar d\u00e4r Rickard Sarbys prototyp bj\u00f6ds in. Hans b\u00e5t och en annan b\u00e5t vid namn ”Pricken” var snabbast p\u00e5 banan, vilket gynnades av l\u00e4tta vindar.<\/p>\n
Fler uttagningst\u00e4vlingar h\u00f6lls under h\u00f6sten och nya planerades f\u00f6r 1950. Sarbys konstruktion blev popul\u00e4r i Sverige och 25 b\u00e5tar byggdes under en kort period. B\u00e5ttypen fick nu namnet Finnjolle.<\/p>\n
Ytterligare tester genomf\u00f6rdes f\u00f6r att fastst\u00e4lla Finnjollen som entypsklass f\u00f6r OS. Denna g\u00e5ng i h\u00e5rt v\u00e4der, d\u00e4r Finnjollen presterade exceptionellt v\u00e4l.<\/p>\n
Uttagningst\u00e4vlingarnas resultat gjorde att Finnjollen blev den nya klassen f\u00f6r enmansjollar vid olympiska spelen i Helsingfors.<\/p>\n
Svenska Finnjollef\u00f6rbundet bildades f\u00f6r att samla alla som seglade Finnjolle.<\/p>\n
De f\u00f6rsta svenska m\u00e4sterskapen i Finnjolle seglades p\u00e5 Siljan. Rickard Sarby, Finnjollens upphovsman, vann SM-pokalen.<\/p>\n
Finnjollen hade blivit s\u00e5 popul\u00e4r att ett v\u00e4rldsm\u00e4sterskap, Finn Gold Cup, arrangerades. Det Internationella Finnjollef\u00f6rbundet (IFA) bildades.<\/p>\n
F\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen till\u00e4ts plast som material i seglen.<\/p>\n
Glasfiberarmerad plast blev till\u00e5tet material f\u00f6r skrov, vilket m\u00f6jliggjorde en \u00f6kad produktion.<\/p>\n
En standardiserad metod f\u00f6r inm\u00e4tning av t\u00e4vlingsb\u00e5tar inf\u00f6rdes.<\/p>\n
Aluminium och glasfiberarmerad plast blev till\u00e5tet material f\u00f6r master.<\/p>\n
Lamboleys pendlingsmetod f\u00f6r att kontrollera skrovets viktf\u00f6rdelning inf\u00f6rdes.<\/p>\n
Alla material blev till\u00e5tna i skrovkonstruktionen, inklusive dubbelbottnar.<\/p>\n
Material i seglen blev fritt och kontroller av skrovformen inf\u00f6rdes.<\/p>\n
En bok om Finnjollens historia, ”Finnlog”, publicerades.<\/p>\n
Kolfiber till\u00e4ts i masterna, vilket minskade vikten betydligt.<\/p>\n
Masternas vikt minskade till 8 kg tack vare kolfiber.<\/p>\n
Fredrik L\u00f6\u00f6f tog en bronsmedalj i Finnjolle vid OS i Sydney.<\/p>\n
Daniel Birgmark slutade fyra totalt i OS i Beijing.<\/p>\n
Finnjollen firade 60 \u00e5r och var fortfarande en OS-gren. En ny bok, ”The Finn History” av Robert Deaves, publicerades.<\/p>\n
Finnjollen var med i OS i Rio de Janeiro, och intresset f\u00f6r klassen forts\u00e4tter att vara starkt.<\/p>\n